Kolejka czarna z katowickiej fabryki lokomotyw „DMK”

Unikalna, dużych rozmiarów kolejka z eksperymentalnej katowickiej fabryki lokomotyw „DMK” . Eksperymentalna produkcja miniaturowych modeli zapoczątkowana została przed II wojną światową. Nigdy nie kontynuowana po wojnie. Z tego względu manufaktura “DMK” pozostała nieznaną, prototypową manufakturą. Kolejki “DMK” stanowią unikaty, praktycznie nieznane wśród teoretyków i kolekcjonerów zabawek.

Lokomotywa ośmioosiowa – pięć osi napędzanych i dwa wózki zwrotne, z przodu dwuosiowy, z tyłu jednoosiowy. Węglarka i zbiornik wodny na dwóch wózkach zwrotnych po trzy osie. Napęd elektryczny bazujący na silniku poziomym, środkowa oś napędowa pozbawiona jest bandaży ze względu na ułatwienie skręcania na łukach torów. Lokomotywa przystosowana do jazdy na torowisku trójszynowym (środkowa szyna trąbowa). Wszystkie koła napędowe systemem prowadnic zakończonych tłokami. Wokół tendra prowadzone są niklowane relingi, a z przodu lokomotywy znajdują się dwa biegi schodków prowadzące na wierzch lokomotywy. Z przodu znajduje się reflektor i dzwon sygnalizacyjny. W kabinie maszynisty znajduje się dźwignia do przełączania kierunku jazdy.
Lokomotywa jako produkt eksperymentalny nie posiada żadnych sygnatur, jedynie na obudowach tłoków i na ześlizgach elektrycznych znajduje się numer 0088.

Szczegółowe informacje

Typ obiektu Kolej
Twórca / producent DMK, eksperymentalna katowicka wytwórnia kolejek mechanicznych
Kraj Polska
Datowanie Lata 30. XX wieku
Wymiary Lokomotywa: dł. 43,5 (z węglarką 69 cm), wys. 10,9 cm, szer. 7,1 cm
Technika wykonania blacha sztancowana, pręty I elementy toczone, niklowane, odlewy, silnik elektryczny, imitacja kruszywa
Materiał blacha żelazna, lakierowanie matowe, niklowanie, silnik I instalacja elektryczne